Emberkísérlet: alámerülés a "keresztény kultúra" bulvárbugyraiba
SZEMlélek 2019. július 06.

Emberkísérlet: alámerülés a "keresztény kultúra" bulvárbugyraiba

Egy újságíró negyed éven keresztül figyelte a november óta működő Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány bulvártermékeit. Az eredmény beszédes.

bulvar_1.jpg

Mielőtt a Válasz Online cikke sorra venné az örökzöld témákat és az állandó szereplőket, megállapítja: a holding nemcsak a méretei miatt rendkívüli (négyszáznál több magyar médiatermék van benne), hanem az összetétele miatt is. Ki gondolta volna tizenöt éve, hogy egyszer egy tulajdonosi ernyő alatt létezik majd a Magyar Nemzet, a Bors (korábbi nevén: Mai Lap), a Figyelő, a Bravo, a Nemzeti Sport, a Fanny Magazin és a Világgazdaság?

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány céljaiban és preambulumában karakteres állítások szerepelnek: „Az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse.” Továbbá: „Hisszük, hogy a nemzeti, keresztény értékeinket közösen vallva, és a mai kor eszközeivel felvértezve, a jelenlegi és az előttünk álló évtizedek kérdéseire nemzeti alapon önálló válaszokat adhatunk.” Ha a szavak jelentését komolyan vesszük, akkor a tavaly óta alapítványi tulajdonban működő Bors, a Hot! és a Ripost nem kisebb dolgok építésén fáradozik, mint a nemzet és a kereszténység.

Ezután a cikk e három legutóbb említett lap (és online verzióik) tematikáját tekinti át, hozzávéve az Origo.hu-t, a Life.hu-t és a fideszes tulajdonú TV2 reggeli műsorát, a Mokkát.

A három hónap alatt gyűjtött tapasztalatai alapján a következőket állapítja meg:

Lehet itt bármekkora médiaháború, kultúrkampf, „konzervatív” sajtófordulat: a magyar celeb marad.

A cikk szerzője illusztrációnak egymás mellé tette a május 2-i Hot! és a március 28-i Bors címlapját: Szulák Andrea, Balázs Klári, Dolly (szül. Penczi Mária), Korda György. Tizenöt éve is pontosan ugyanezek a figurák töltötték meg a bulvárlapok borítóit.

bulvar_2.jpg

– A belíveken többnyire nemzetközi sztárok és magyar valóságshow-celebek. A budapesti díszpolgári címmel nemrég megajándékozott Korda jelenléte egészen elképesztő mértékű: az egész bulvárfogyasztó kalandban talán az ő nevével és arcképével találkoztam a legtöbbet – írja az emberkísérlet résztvevője. – A magyar élet elmúlt évtizedeinek folytonosságát Schmuck Andor és a parkolós Kupper András mellett Korda György testesíti meg.

A „jobboldali” bulvár megtartotta mások mellett Győzikét is: az alapítványi ölben működő Bors és az Origo–Life.hu tandem is beszámol az RTL által felfuttatott – később adócsalásért elítélt – trashceleb életéről és családjáról. Az a sztori például címlapot ért, hogy Győzike testvére többet beszél a bárányával (!), mint a feleségével.

bulvar_3.jpg

A Válasz online sorra veszi a változatlan bulvárszereplőket a TV2-ről is.  A fent még nem említett nevekhez kapcsolódik Kis Grófó, Fásy Ádám, VV Aurélió, Kiszel Tünde, Csisztu Zsuzsa, Hódi Pamela, Gásper Evelin, Hevesi Krisztina, Kapócs Zsóka.

Ami a bulvártartalmakat illeti, a cikk megállapítja, hogy a tulajdonosváltás után az explicit szexuális tartalmak továbbra is megmaradtak, „trükkösen adagolva”. Nagy különbség van a Bors és a Ripost print és online verziói között: míg nyomtatásban – ennek okául a szerző azt feltételezi, hogy ott fizikailag túl közel lenne a direkt politikai célú tartalmakhoz – bikinis fotó is alig akad, az internetes változatokban van „18+” (Bors), „NIMFÓ 18+” (Ripost) és „Szexi” (Lokál) rovat is. A „Hódít a falatnyi bikini” (Bors) persze a printből sem maradhat ki, és elfér a leszbikus hangulatú csók, meg a „Fenekével üzent Árpa Attila” (szintén Bors) típusú anyag is.

A felsorolt online bulvárlapok néhány cikkének címe is szerepel az írásban az utóbbi három hónap terméséből, méghozzá pontosan úgy, ahogy az említett médiumokban megjelent:
◾Kitálalt a lelkész: észveszejtő szexuális életet él! Még pornót is forgatott! (Ripost)
◾Ledobta a felsőt, falatnyi tangában kéjeleg a szexi anyuka (Ripost)
◾Tisztára nyalogatta ujjait, miután megerőszakolta és megölte ötéves unokahúgát 18+ (Bors)
◾A liftben villantotta meg méretes cicijeit a fiatal influencer! (Ripost)
◾Satisfyer Pro G-Spot vibrátor: lényegre törő Nagy Ő 18+ (Origo/LIFE.hu)
◾Nőkkel teli edzőteremben nyúlt magához egy perverz férfi – VIDEÓ (Bors)
◾A repülőn elégítette ki a párját a nő – VIDEÓ (Origo/LIFE.hu)
◾Jó hír! Ismét teljesen meztelenre vetkőzött Palvin Barbi! 18+ FOTÓ (Bors)
◾Te kipróbálnád a legújabb pornómozit? (Ripost)
◾Soma Mamagésa őszintén beszélt szexuális életéről és maszturbálásfüggőségéről 18+ (Origo/LIFE.hu)
◾Jön a fesztiválszezon, debütáltak a csillogó dinnyecicik 18+ (Bors)
◾A parkban élvezett el a fiatal pár, levideózták az aktust (Ripost)
◾Szexi videó: félmeztelenül mossa a fogát Heidi Klum – 18+ (Bors)

A Válasz online így folytatja: nem lehet letagadni, hogy – a mérhetetlen mennyiségű mocsok mellett – van erőfeszítés ezekben a lapokban valamiféle értékközvetítésre. Így alakulhatott ki a munkamegosztás, hogy

a Ripost.hu beszámolt az „észveszejtő” szexuális életet élő, pornóban is szereplő lelkészről, a nyomtatott Ripost pedig címlapon, fő helyen, „nagy magyar ünnepként” a csíksomlyói pápalátogatásról.

A házasság és a család népszerűsítését is kiemeli a cikk írója a témák közül, megemlítve a legbizarrabb tartalmat a TV2 Mokka című műsorából, melyben a „szilikonnal bőven kitömött modell-celeb, Voksán Virág élő adásban sütött anyatejes palacsintát".

Az írás végül a politika, a propaganda és a bulvár kapcsolódását fejtegeti, és azzal a konklúzióval zárul, hogy „három hónapnyi kormányzati bulvár megfekszi az ember gyomrát. Nyomasztó belegondolni, milyen mentális vagy esztétikai nyomot hagynak az emberben ezek a termékek". Arról nem szól a cikk, hogy ez az állítás a „kormányzati" szó nélkül nem lenne-e ugyanígy helytálló.

Hogy miért nincs látható, hallható tiltakozás a kormány-szimpatizánsok részéről az effajta sajtó ellen, arra két magyarázatot ad a cikk szerzője: vannak, akik pontosan tudják, mi megy ezekben a lapokban, de szemérmesen félrenéznek, illetve sokaknak érthető okokból nem is kerül a kezébe a Bors vagy a Ripost egy-egy példánya, és nem tallóznak az Origo.hu vagy a Life.hu szennyesebb tartalmai között sem. Ez utóbbi megállapítással, mármint azzal, hogy a bulvárcikkeket sokan egyáltalán nem olvassák, bizonyára legtöbben egyetértenek, a többi fölmerülő kérdésről folytatandó értelmes eszmecseréhez, vitához érdemes elolvasni a teljes cikket.

(Képek forrása: valaszonline.hu)