Másfél héttel ezelőtt adtuk közre Hofher József jezsuita szerzetesnek a Gellért-hegyi Szabadság-szoborra tervezett kereszttel kapcsolatos gondolatait azzal a céllal, hogy elősegítsük az ügyben a párbeszéd kialakulását. Írása – pro és kontra – heves reakciókat váltott ki, számtalan hozzászólást és megosztást generált, sőt még egy egyházi vezetőt is megszólalásra késztetett a Mandiner hasábjain.
Az alábbiakban Hofher József SJ válaszát olvashatják Kocsis Fülöp görögkatolikus püspök metropolitának a „Kedves Hofi, ez akkora badarság, hogy nem is találok rá szavakat” című nyílt levelére.
Tisztelt Püspök Úr!
Írásodban az állítólagos tárgyi tévedéseket és csúsztatásokat, illetve az általam használt “igen erős és szellemes” kifejezéseket kifogásolod – most ezekre szeretnék röviden reagálni. Elöljáróban említem, hogy tudva és akarva használtam ezeket a jelzőket, remélve, hogy
az értő olvasónak van füle a halláshoz és szeme a látáshoz.
Azt írod, hogy a Heidelbergi Kátéból idézett az „Eucharisztia kárhozatos bálványimádás” kijelentésről nem a kormányüléseken, hanem a Magyar Református Egyház zsinati ülésein vitatkoztak még 2012-ben, és nagy többséggel jóváhagyták, hogy változtatás és kiegészítés nélkül adják ki a XVI. századi irat új fordítását.
Egyrészt én nem írtam, hogy kormányülésen lett volna vitatéma az idézett kijelentés – hogy ki/mi kivel/mivel van összefonódva, és ebbe ki mit lát bele, az más kérdés. Másrészt egy apró, de fontos részletről megfeledkezve nem említed, hogy a Káté eredeti szövegében ez a kitétel nem szerepelt, csak egy későbbi kiadásba, egy német választófejedelem nyomására került a szövegbe ez a szószerkezet, ami az erdélyi kiadásokban egyáltalán nem is szerepelt. (Lám, a politika már akkor is szeretett belepiszkítani az egyházak dolgába.) Mindezt az általam nagyon tisztelt Fekete Károly akkori főiskolai rektor, ma püspök mondta el azon a vitán, amelyről említést teszel, és kérte, hogy ez a kitétel csak lábjegyzetben szerepeljen az új fordításban. Nem így történt – a szöveget a vitát gerjesztő Bogárdi Szabó István református lelkész nyomására megszavazta a zsinati ülés. Bogárdi hamarosan a Magyar Református Zsinat elnöke lett.
Talán itt alakult meg az a szellemi műhely, amelyet én „erős és szellemes” kifejezéssel Karmelita Államegyházi Hivatalnak nevezek. Bölcskei Gusztáv bölcs püspöki zsinati elnöksége után kezdtek a következő elnökök a Karmelita Miniszterelnöki Hivatal irányába dörgölőzni, és így jött létre az általam Karmelita Államegyházi Hivatalként megjelölt titkos szervezet, mely a NER szellemiségét erőltette/erőlteti rá úgy a református, mint az evangélikus, továbbá a katolikus és az ortodox egyházakra, néhány prostituálódott egyházi személy által.
A hallgatásért – sok-sok támogatás, ingatlan formájában – ők is megkapták jutalmukat, de az általánossá vált szubvenciókkal végül valamennyi egyházat belerángattak ebbe a katyvaszba.
A Karmelita Államegyház kifejezést értelmezhetetlennek mondod, pedig ezt
csak az nem érti, aki nem akarja megérteni.
A rend részéről a szóhasználat miatt nálam még senki sem tiltakozott, mert, gondolom, ők értő, látó és halló emberek.
A Karmelita Államegyház egy maroknyi csoport, mely
a NER szellemiségét hivatott terjeszteni a társadalomban, mintha egyházi tanítás lenne.
Ennek legnagyobb kárát pont a szegény, tiszta szívű református testvéreim szenvedik el, akikkel mély szolidaritást érzek és vállalok – tehát állításoddal ellentétben nem én vagyok az, aki zavart és bizonytalanságot kelt, feszültséget szít és összezavarja a dolgokat.
Tisztelt Püspök Úr!
Az írásom lényegét illetően végül is
örülök, hogy Te is úgy látod, hogy a talapzatra nem illik, nem való a kereszt!
És örülök annak is, hogy írásom legalább arra jó volt, hogy hallgatás helyett te is megszólaltál.
A rám vonatkozó jelződ, mint badarságokat beszélő ember, hízelgő számomra – Szent Pál apostol szavait juttatja eszembe:
„Mi oktalanok vagyunk Krisztusért,
ti okosak Krisztusban,
Mi gyöngék vagyunk, ti erősek,
ti megbecsültek, mi megvetettek.” (1Kor 4,10)
Tisztelt Püspök Úr!
Még egyszer köszönöm!
Hofher József szerzetes
hofiatya
Így támogathatja a Szemléleket
A Szemlélek nem üzleti vállalkozás, kizárólag adományokból, támogatásokból működünk. Önállóságunk legfőbb záloga olvasóink nagylelkűsége. Kérjük, ha teheti, ön is csatlakozzon támogatói körünkhöz! Egyszeri vagy havi rendszeres adományát ezen a linken fogadjuk.
Támogatom